Στο «αστρονομικό» ποσό των 2,9 δισ. ευρώ έφθασαν το 2008 οι ιδιωτικές δαπάνες για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η μερίδα του λέοντος -περίπου 1,6 δισ. ευρώ- κατευθύνθηκε σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών, ιδιαίτερα μαθήματα και άλλες δραστηριότητες (ωδεία, γυμναστήρια κ.ά.), ενώ 492 εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από μελέτη που διενήργησε η ICAP για την ιδιωτική εκπαίδευση, βασιζόμενη, μεταξύ των άλλων, και στα επίσημα δεδομένα της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη της ICAP, κατά το σχολικό έτος 2007-08 στα ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φοίτησαν 86.464 μαθητές, ποσοστό 6,4% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού.
Οι κυριότεροι λόγοι που ώθησαν τους γονείς να επιλέξουν τα ιδιωτικά σχολεία για τη φοίτηση των παιδιών τους είναι: η υλικοτεχνική υποδομή υψηλού επιπέδου, το επιλεγμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, η καλύτερη οργάνωση του εκπαιδευτικού προγράμματος, η μη απώλεια διδακτικών ωρών, η ασφάλεια, η μεταφορά των μαθητών κ.ά. Καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή του κατάλληλου ιδιωτικού σχολείου είναι, βεβαίως, και το ύψος των διδάκτρων.
Από την ανάλυση των στοιχείων του υπουργείου Ανάπτυξης για τα δίδακτρα το σχολικό έτος 2008-09 φαίνεται ότι τα σχολεία απευθύνονται σε διάφορα «βαλάντια» και χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: η πρώτη περιλαμβάνει σχολεία με δίδακτρα έως 3.500 ευρώ, η δεύτερη με δίδακτρα μεταξύ 3.500-5.500 ευρώ, η τρίτη με δίδακτρα μεταξύ 5.500- 7.500 ευρώ και η τέταρτη με δίδακτρα υψηλότερα των 7.500 ευρώ.
Ερευνα
Παράλληλα, η έρευνα της ICAP κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ίδρυση δημόσιων ολοήμερων νηπιαγωγείων και δημοτικών μείωσε τη ροή μαθητών προς την ιδιωτική εκπαίδευση. Εξάλλου, η καλύτερη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, αλλά και η ενίσχυση της μελέτης των μαθημάτων που αφιερώνεται στα δημόσια και τα ιδιωτικά σχολεία είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί, κατά το σχολικό έτος 2008-09, ο αριθμός των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών και μέσης εκπαίδευσης.
Σε ό,τι αφορά τα συγκριτικά στοιχεία σχετικά με τις δαπάνες για την εκπαίδευση κατά τα έτη 2007 και 2008, η έρευνα έδειξε ότι:
Οι συνολικές δαπάνες για την εκπαίδευση εκτιμάται ότι το 2007 έφθασαν στα 2,77 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές 2007 (ποσοστό 2,9% επί των συνολικών ιδιωτικών δαπανών). Για το 2008 η αντίστοιχη δαπάνη εκτιμάται ότι αυξήθηκε σε 2,9 δισ. ευρώ.
Οι δαπάνες για γενική εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) εκτιμάται ότι έφθασαν σε 2,047 δισ. ευρώ το 2007 (ποσοστό 2,2% επί της συνολικής δαπάνης) και καλύπτουν το 73,9% της συνολικής δαπάνης για εκπαίδευση. Το 2008, οι αντίστοιχες δαπάνες έφθασαν τα 2,143 δισ. ευρώ.
Τα περισσότερα (71,9%) δίνουν οι γονείς όταν το παιδί φθάσει στο γυμνάσιο και το λύκειο. Από αυτά, τα πιο πολλά πηγαίνουν σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών, φροντιστήρια προετοιμασίας, ιδιαίτερα μαθήματα και άλλες δραστηριότητες (1,577 δισ. ευρώ το 2007 και 1,651 δισ. ευρώ το 2008) και τα υπόλοιπα σε δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων (470 εκατ. το 2007 και 492 εκατ. το 2008).
Από: www.imerisia.gr
