Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

ΙΧ: Τα δύο σχέδια για τα Τέλη κυκλοφορίας

Αλαλούμ έχει προκληθεί στην αγορά αυτοκινήτου, στις εταιρείες πετρελαιοειδών, μεταφορικές, επαγγελματίες, στους Δήμους αλλά και στους καταναλωτές από τις δημοσιεύσεις που κάνουν λόγο για κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας το 2011 και αντικατάστασή τους με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια πολύ μεγάλη ανατροπή που στόχο έχει την αύξηση εσόδων στα Κρατικά Ταμεία κατά περίπου 3,2 δισ. ευρώ σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς των κυβερνητικών στελεχών?
Από την άλλη μεριά η δημοσιοποίηση της κατάργησης των Τελών Κυκλοφορίας και η αντικατάστασή τους με ειδικό φόρο στα καύσιμα αναμένεται να μειώσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση από τους καταναλωτές, θα αποτελέσει ακόμη ένα ισχυρό πλήγμα στην αγορά αυτοκινήτου αλλά και στις εταιρείες πετρελαιοειδών ενώ από την άλλη μεριά οι Δήμοι δεν θα έχουν πλέον ένα σημαντικό έσοδο που προέρχονταν από τα Τέλη Κυκλοφορίας το οποίο βάσει του νόμου 1828/89 στο άρθρο 25, παράγραφος 5, υπολογίζεται στο 50% των εσόδων από τα Τέλη!

Σύμφωνα με πληροφορίες η Επιτροπή που ασχολείται με τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων για το 2010 είχε προτείνει ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο υπολογισμού και όπως είχαμε αναφέρει και στο παρελθόν στην «Η» το ύψος των Τελών θα επέστρεφε στα επίπεδα του 2009 για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως τις 31/12/2010 ενώ για όσα ταξινομηθούν από την 1/1/2011 τα Τέλη θα υπολογίζονται με βάσει τους ρύπους που εκπέμπουν.
Αν τελικά απορριφθεί η πρόταση της Επιτροπής για τα Τέλη του 2011 και ακολουθηθεί η πρόταση κατάργησης τους με παράλληλη αντικατάστασή τους με ειδικό φόρο στα καύσιμα τότε όλοι οι κάτοχοι οχημάτων θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να τα κυκλοφορούν ελάχιστα καθώς η τιμή της αμόλυβδης αναμένεται να αγγίξει τα 2 ευρώ ανά λίτρο?
Επιπλέον κανείς δεν θα «αποσύρει» το παλιό του αυτοκίνητο καθώς δεν θα υπάρχει κανένα αντικίνητρο κατοχής για τους ιδιοκτήτες τους.
Αν πάλι υιοθετηθεί τελικά η πρόταση που αφορά στην επαναφορά των Τελών του 2009 για τα οχήματα με 1η άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2010 τότε το ύψος τους θα είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με εκείνα του 2009 ενώ σε εκείνα που έχουν κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθούν κατά 20%. Για τα ΙΧ που θα κυκλοφορήσουν μετά την 1/1/2011 το ύψος των Τελών θα υπολογίζεται από τις εκπομπές ρύπων του κάθε μοντέλου.
Πάντως όλοι συμφωνούν πως θα καταργηθεί η ετήσια εισφορά που επιβάρυνε του κατόχους οχημάτων με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω και κυμαίνονταν από 150 έως 650 ευρώ.

Λουκέτων συνέχεια
Μετά τα 1.000 καταστήματα εμπορίας και τα «κανόνια» που έσκασαν στην αγορά αυτοκινήτου, σειρά έχουν και τα πρατήρια υγρών καυσίμων και σύμφωνα με την επίσημη δήλωση του Προέδρου των βενζινοπωλών Ελλάδος ήδη 350 πρατήρια υγρών καυσίμων έκλεισαν εξαιτίας της πτώσης της ζήτησης που επέφερε η αύξηση στις τιμές.
Ανάστατοι είναι και οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων οι οποίοι πληρώνουν χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας όπως επίσης και οι μεταφορικές εταιρείες και όπως επισημαίνουν στην «Η»: «Αν καταργηθούν τα Τέλη και αυξηθούν ραγδαία οι τιμές των καυσίμων θα είναι τουλάχιστον εξοργιστικό και θα τιναχθεί ο προϋπολογισμός μας στον αέρα?».

Χαράτσι!
Οι καταναλωτές ήδη βιώνουν μία πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής τους η οποία έχει στιγματιστεί από μειώσεις μισθών, απολύσεις και αυξήσεις σε διάφορα προϊόντα. Ωστόσο ειδικά για τα οχήματά τους όλοι οι κάτοχοι κατέβαλλαν αυξημένα Τέλη για το 2010 τα οποία περιελάμβαναν και Ειδικό Φόρο σε όσα είχαν κινητήρες άνω των 1.928 κ.εκ.
Η τεράστια αδικία που πραγματοποιήθηκε πέρσι εις βάρος των κατόχων οχημάτων οδήγησε σε ακινησία χιλιάδες ΙΧ καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούσαν να καταβάλλουν τα υπέρογκο κόστος των Τελών και ο ίδιος ο πρωθυπουργός ανήγγειλε την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού για το 2011.
Ωστόσο το πρόσφατο σενάριο που είδε το φως της δημοσιότητας αλλάζει ριζικά και πάλι το τοπίο και αν υλοποιηθεί τότε το κόστος χρήσης των οχημάτων θα είναι δυσβάσταχτο για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που έχουν ήδη πληγεί ανεπανόρθωτα από την οικονομική κρίση.
Αν λοιπόν καταργηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας και αντικατασταθούν από τον ειδικό φόρο στα καύσιμα τότε ένας κάτοχος ΙΧ με κινητήρα 1.600 κ.εκ. και διανύει περίπου 15.000 χλμ. ετησίως πλήρωσε για τα Τέλη του 2010 184 ευρώ. Αν υποθέσουμε πως καταργούνται τα Τέλη τότε γλιτώνει τα 184 ευρώ που θα κατέβαλε για το 2011 και θα καταβάλει επιπλέον από 270 έως και 810 ευρώ ετησίως μέσω του ειδικού φόρου στα καύσιμα ανάλογα με το ύψος της τελικής τιμής διάθεσης της αμόλυβδης. Αν αφαιρεθεί και το ύψος των Τελών του 2010 τότε η «καθαρή» επιβάρυνση στους καταναλωτές κυμαίνεται από 86 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 626 ευρώ (2 ευρώ/λίτρο)!
Αν το ίδιο παράδειγμα πραγματοποιηθεί σε ένα ΙΧ με κινητήρα 1.100 κ.εκ. τότε ετήσιο κόστος χρήσης ενός μικρού αυτοκινήτου πόλης αυξάνεται από 150 έως και 450 ευρώ ενώ αν αφαιρεθεί το ύψος των Τελών Κυκλοφορίας του 2010 (94 ευρώ) τότε η «καθαρή» επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες κυμαίνεται από 56 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 356 ευρώ(2 ευρώ/ ανά λίτρο)!
Ανάμεικτα είναι τα αποτελέσματα που απορρέουν από την πιθανή κατάργηση των Τελών Κυκλοφορίας για οχήματα με κινητήρες 2 λίτρων. Ειδικότερα τα Τέλη του 2010 κυμαίνονταν στα 578 ευρώ και αν καταργηθούν όσοι δεν τα κυξκλοφορούν ιδιαίτερα αναμένεται να είναι κερδισμένοι. Μάλιστα οι αυξήσεις κυμαίνονται από 360 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 780 ευρώ (2 ευρώ/ ανά λίτρο) κάτι που σημαίνει πως όλα εξαρτώνται από την τελική τιμή της αμόλυβδης. Αν υπολογίζουμε πως η τιμή αγγίξει το 1,6 ευρώ / λίτρο τότε οι κάτοχοι δίλιτρων ΙΧ είναι κερδισμένοι κατά 218 ευρώ!
Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και στις μεγαλύτερες κατηγορίες οχημάτων με κινητήρες υψηλότερου κυβισμού. Μάλιστα σε ένα όχημα με κινητήρα 3.500 κ.εκ. η επιβάρυνση στα καύσιμα κυμαίνεται από 420 (1,6 ευρώ/ ανά λίτρο) έως και 1.260 (2 ευρώ/ ανά λίτρο) ευρώ ανάλογα με την τιμή που θα έχει κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης. Αν υπολογίζουμε πως η τιμή αγγίξει το 1,6 ευρώ / λίτρο τότε οι κάτοχοι οχημάτων με κινητήρες 3,5 λίτρων ΙΧ είναι κερδισμένοι κατά 492 ευρώ!

Η πρόταση των Τελών για το 2011
Τέλη Κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων σε όλα τα αυτοκίνητα θα ισχύσουν για το 2011 αν τελικά υιοθετηθεί η πρόταση της Επιτροπής τα οποία θα είναι διαφορετικά στα ΙΧ με 1η άδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2011 από εκείνα που έχουν ταξινομηθεί παλαιότερα. Όπως είχε αποκαλύψει η «Η» στις 18/2/2010 η πρώτη κατηγορία που αφορά στα οχήματα που έχουν ή πρόκειται να αποκτήσουν άδεια πριν τις 31/12/2010 τα Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι ανάλογα των Τελών που υπήρχαν το 2009 προσαυξημένα κατά 10% και οι ιδιοκτήτες τους θα καταβάλουν από 20 έως 638 ευρώ ανάλογα με τον κυβισμό του κινητήρα.
Ωστόσο οι ιδιοκτήτες των ΙΧ που έχουν 1η άδεια Κυκλοφορίας πριν το 1990 είναι πολύ πιθανό να επιβαρυνθούν με ένα μικρό ποσό που όμως σε καμία περίπτωση δεν θα ξεπερνά τα 50 ευρώ!
Τέλος οι κάτοχοι των οχημάτων με κινητήρες άνω των 1.928 κ.εκ. δεν θα καταβάλουν την ετήσια εισφορά η οποία κυμαίνεται από 150 έως και 650 ευρώ καθώς καταργείται αλλά εξετάζεται το ενδεχόμενο τα Τέλη των εν λόγω οχημάτων να αυξηθούν 20 αντί 10%.
Στην δεύτερη κατηγορία που αφορά σε αυτοκίνητα με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2011 τα Τέλη Κυκλοφορίας θα υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων των κινητήρων που διαθέτουν με κλιμακωτή χρέωση. Ο τρόπος υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας για το 2011 στα καινούρια αυτοκίνητα είναι απλός και για αυτοκίνητα με κινητήρες που εκπέμπουν έως 100 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο η χρέωση θα είναι 0,50 λεπτά του ευρώ ανά γραμμάριο που εκπέμπει κάποιο αυτοκίνητο. Για οχήματα με κινητήρες που εκπέμπουν από 101 έως και 150 γρ. ανά χλμ. η χρέωση θα είναι 1 ευρώ ανά γραμμάριο. Αμέσως μετά τοποθετούνται τα ΙΧ με κινητήρες που εκπέμπουν από 151 έως και 200 γρ. CO2 ανά χλμ. με χρέωση 1,5 ευρώ ανά γραμμάριο. Οσα αυτοκίνητα εκπέμπουν από 201 έως και 250 γρ. CO2 ανά χλμ. θα καταβάλουν 2 ευρώ και τέλος τα ΙΧ με κινητήρες που εκπέμπουν πάνω από 250 γρ. CO2 ανά χλμ. θα πληρώνουν 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο!



Συγκριτικοί πίνακες με ετήσιο κόστος χρήσης
ΙΧ 1.600 κ.εκ. που διανύει 15.000 χλμ.

ευρώ/λίτρο              Ετήσιο κόστος καυσίμων
1,4                         1,890
1,5                         2,025
1,6                         2,160
1,7                         2,295
1,8                         2,430
1,9                         2,565
2                            2,700 


ΙΧ 1.100 κ.εκ. διανύει 15.000 χλμ. ετησίως

ευρώ/λίτρο              Ετήσιο κόστος καυσίμων
1,4                         1,050
1,5                         1,125
1,6                         1.200
1,7                         1.275
1,8                         1,350
1,9                         1.425
2                            1.500

ΙΧ 2.000 κ.εκ. διανύει 15.000 χλμ. ετησίως

ευρώ/λίτρο              Ετήσιο κόστος καυσίμων
1,4                         2.520
1,5                         2.700
1,6                         2.880
1,7                         3.060
1,8                         3.240
1,9                         3.420
2                            3.600


ΙΧ 3.500 κ.εκ. διανύει 15.000 χλμ. ετησίως
ευρώ/λίτρο              Ετήσιο κόστος καυσίμων
1,4                         2.940
1,5                         3.150
1,6                         3.360
1,7                         3.570
1,8                         3.780
1,9                         3.990
2                            4.200 
         
         




Τέλη Κυκλοφορίας 2011 για ΙΧ με 1η άδεια έως 31/12/2010

Κυβισμός          Τέλη 2011  
Μέχρι 300 κ.εκ.   20 ευρώ
301-785 κ.εκ.          50
786 ? 1.357 κ.εκ.   124 *
1.358 ? 1.928 κ.εκ.   223 *
1.929 ? 2.357 κ.εκ.   490 * (535) **
2,358 κ.εκ. και άνω          638 * (696) **

·         Τα παραπάνω υπάρχει πιθανότητα να αυξηθούν έως 50ευρώ αν η 1η Αδεια Κυκλοφορίας είναι πριν τις 31/12/1989.
** Τα Τέλη του 2011 υπάρχει η σκέψη να αυξηθούν 20% σε οχήματα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας των ΙΧ με 1η άδεια μετά την 1/1/2011

Εκπομπές Ρύπων          Χρέωση ανά γρ.
Εως 100 γρ. Co2     0,50 ευρώ
101 ? 150                1 ευρώ
151 ? 200                1,5 ευρώ
201 ? 250                2 ευρώ
251 και άνω             2,5 ευρώ