Από: antinews |
Τη μείωση της τιμής όλων των διοδίων κατά 25% – 30% για τρία χρόνια, αλλά και τη μείωση στα υπό κατασκευή τμήματα κατά 50%, προτείνει το υπουργείο Υποδομών στις κατασκευάστριες κοινοπραξίες των πέντε αυτοκινητοδρόμων. Οι υπουργοί Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, ανακοίνωσαν επίσης τη δημιουργία ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, ως εγγύηση για τη συνέχιση της δανειοδότησης των εταιριών, που κατασκευάζουν τα έργα, αλλά και τη δημιουργία μίας ειδικής εταιρείας του Δημοσίου, με κεφάλαιο την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια.
Το συγκεντρωθέν ποσό θα χρησιμοποιηθεί και για τη μείωση του δημόσιου χρέους, δηλαδή, όπως εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών, από τα κεφάλαια αυτά μπορούν να εξαγοραστούν ομόλογα που λήγουν, είτε ομολόγα από την τραπεζική αγορά.Ακόμη μια επικοινωνιακή μπαρούφα επιχειρείται να παρουσιαστεί ως φιλολαικό μέτρο από τον… μετρ, Δ. Ρέππα αλλά και τον Γ. Παπακωνσταντίνου ο οποίος έχει ανάγκη από ένα… καλό νέο διότι αλλιώς δε γλιτώνει τα γιαούρτια.
Η ουσία είναι πως Παπακωνσταντίνου και Ρέππας επιχείρησαν να διασκεδάσουν κάπως τις εντυπώσεις για τα άγρια αντιλαϊκά μέτρα που θα ανακοινωθούν την Παρασκευή στο υπουργικό συμβούλιο.
Τα διόδια “καίνε” πολλούς Ελληνες, οπότε είναι ένα θέμα που αρέσει, συγκινεί και μπορεί να πει κανείς και μπράβο. Είναι όμως έτσι;
- Κατ’ αρχάς είναι μεγάλη απάτη να λένε κυβερνητικά στελέχη ότι θα μειωθούν τα διόδια πριν τη μεγάλη έξοδο του Πάσχα. Κανείς δεν έχει συμφωνήσει γι’ αυτό εκτός από την κυβέρνηση και για να συμφωνήσουν εταιρείες και τράπεζες θα πρέπει να πάει άμεσα η γραπτή πρόταση και να υπάρξει συμφωνία χωρίς να περάσει από τη Βουλή. Ζήσε Μάη μου δηλαδή.
- Η πρόταση για μείωση 25%-50% αφορά, όχι μια τριετία όπως ευσχήμως προσπαθεί να περάσει η κυβέρνηση. Αυτό είναι το ανώτατο όριο. Η μείωση, αν συμφωνηθεί, θα αφορά το χρονικό διάστημα που θα συνεχίσουν να κατασκευάζονται τα έργα. Αν π.χ. ένα έργο ολοκληρωθεί μέσα στο 2011 τότε τα διόδια θα επανέλθουν στην τιμή που ορίζει η σύμβαση παραχώρησης.
- Ενα άλλο ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει τη μείωση των διοδίων. Φυσικά τράπεζες και εταιρείες δεν πρόκειται να επωμιστούν το βάρος, άρα θα το αναλάβει ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή όλοι οι πολίτες. Αυτό, λέει ο Ρέππας, θα γίνει μέσω της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από διόδια. Θα κάνει το κράτος μια εταιρεία ειδικού σκοπού με μετοχικό κεφάλαιο μελλοντικά έσοδα κι από εκεί θα χρηματοδοτήσει τόσο τη μείωση των διοδίων όσο και μείωση του χρέους. Ζήσε Μάη μου και πάλι, για όσους νομίζουν ότι από αύριο θα πάνε και θα πληρώνουν φθηνά διόδια στους οδικούς άξονες.
- Τέλος, σε μια ύστατη προσπάθεια να σωθούν τα μεγάλα έργα, δηλαδή το ανεκτέλεστο των νταβατζήδων, ο Ρέππας δημιουργεί ειδικό λογαριασμό 500 εκατ. ευρώ που θα είναι εγγύηση ώστε οι τράπεζες να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση και να μην παγώσουν τα έργα. Που θα βρεθούν τα 500 εκατ. άγνωστο.
Το συμπέρασμα είναι ότι οι εργολάβοι δεν αποφάσισαν και δεν συμφώνησαν καμιά μείωση διοδίων. Αν αποφάσισε το κράτος, θα το πληρώσουμε όλοι μας. Κι από την άλλη, υποθηκεύουμε ότι έχουμε (ακόμη και μελλοντικά έσοδα) προκειμένου να μειώσουμε χρέος. Κατάντια…