Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

Από σήμερα στην Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο με τα νέα προαπαιτούμενα αντιλαϊκά μέτρα

Στο σφυρί η πρώτη κατοικία
Το 3ο -μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη- νομοσχέδιο με προαπαιτούμενα που περνά από τη Βουλή με διαδικασίες fast track η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έρχεται σήμερα το μεσημέρι στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή μετά την ολοκλήρωση των «διαπραγματεύσεων» με την τρόικα.



Τα μέτρα προβλέπουν το νέο πλαίσιο για τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, την επιβολή φόρου στο κρασί, την αυστηροποίηση της ρύθμισης για τις 100 δόσεις και άλλα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα. Αύριο Πέμπτη, θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής.

Στο σφυρί η πρώτη κατοικία 
Οι διατάξεις για τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας έρχονται να σφίξουν τη θηλιά στα υπερχρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά, καθώς η όποια παρεχόμενη προστασία πέφτει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο και θα έχει χρονικό ορίζοντα μέχρι το 2018. Μάλιστα, για να ενταχθεί ο δανειολήπτης στην ειδική ρύθμιση θα πρέπει να προσφεύγει στα δικαστήρια, τα οποία θα αποφασίζουν για το ύψος της ελάχιστης δόσης.

Για την πρώτη κατηγορία δανειοληπτών που βρίσκονται κάτω από τα όρια της επίσημης φτώχειας η αντικειμενική αξία του ακινήτου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ για τον άγαμο, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον παντρεμένο και κατά 20.000 ευρώ για κάθε παιδί και μέχρι τρία παιδιά.

Το εισόδημα του οφειλέτη θα πρέπει να μην υπερβαίνει τα επίπεδα των «εύλογων δαπανών διαβίωσης». Μετά την έκδοση της δικαστικής απόφασης ο δανειολήπτης θα μπορεί να υποβάλει αίτηση στο Δημόσιο για να καταβάλει αυτό ένα μέρος της μηνιαίας δόσης που θα ορίσει το δικαστήριο.

Για το 2016, το επίδομα στο οποίο είχε αναφερθεί η κυβέρνηση, δεν θα χρηματοδοτείται από το κράτος αλλά θα πληρώνεται από τον ίδιο τον οφειλέτη, ισόποσα κατανεμημένο στις μηνιαίες δόσεις. Οι πληρωμές του Δημοσίου θα γίνονται από το 2017.

Η δεύτερη κατηγορία δανειοληπτών δεν θα λαμβάνει κρατικό επίδομα και ο οφειλέτης θα αποπληρώνει μόνος του τη νέα δόση που θα ορίσει το δικαστήριο, ενώ παράλληλα τίθενται μία σειρά όροι που δεν αποκλείουν τον κίνδυνο να βγει στο σφυρί η πρώτη κατοικία τους. Ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης, ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση το ακίνητο, εφόσον πληρούνται σωρευτικά μια σειρά προϋποθέσεις.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει το διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης», προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία της κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης να μην υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ για κάθε παιδί και μέχρι τα τρία παιδιά.

Ακόμη, ο δανειολήπτης θα πρέπει να υπήρξε «συνεργάσιμος» κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου με βάση τα όσα ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών. Ειδικός εμπειρογνώμονας που θα ορίζει το δικαστήριο θα εκτιμά την τιμή του ακινήτου και με βάση αυτήν θα καθορίζεται η δόση που θα καταβάλει ο δανειολήπτης.
Φόρος στο κρασί
Το νομοσχέδιο προβλέπει τελικά την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί (40 ευρώ ανά εκατό λίτρα τελικού προϊόντος ή περίπου 30 λεπτά ανά μπουκάλι), υποτίθεται ως ισοδύναμο για τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Επίσης, περιέχει την αύξηση κατά πέντε λεπτά ανά στήλη των παιχνιδιών του ΟΠΑΠ. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, τα προσδοκώμενα έσοδα από το τέλος στα τυχερά παιχνίδια θα είναι 460- 560 εκατ. ευρώ ετησίως και από τον φόρο στο κρασί 110 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Άλλες αντιλαϊκές διατάξεις 
Το νομοσχέδιο αυστηροποιεί τη ρύθμιση για τις εκατό δόσεις, ορίζοντας ότι οι τρέχουσες οφειλές θα πρέπει να πληρώνονται σε 30 ημέρες έως τις 30/06/2016 και σε 15 ημέρες από την 1η Ιούλη του 2016 μέχρι και τις 31/12/2017, ενώ στη συνέχεια το όριο μηδενίζεται.

Στο σχέδιο νόμου υπάρχει διάταξη για την επιβολή πλαφόν στις δαπάνες των νοσοκομείων για φάρμακα.

Όπως ορίζεται, από το 2016 θα εφαρμοστεί και στα δημόσια νοσοκομεία ο αυτόματος μηχανισμός επιστροφής της φαρμακευτικής δαπάνης (claw back), που σημαίνει ότι αν η φαρμακευτική δαπάνη ξεπεράσει το ποσό που έχει προϋπολογισθεί, τότε τη διαφορά δεν θα την καλύπτει ο κρατικός προϋπολογισμός, αλλά είτε το νοσοκομείο είτε οι φαρμακευτικές εταιρείες.
Αντανάκλαση: 902