Διαχείριση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των τραπεζών
Ουσιαστικά, η όποια παρεχόμενη προστασία απομένει, πέφτει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, θα έχει χρονικό ορίζονταμέχρι το 2018, ενώ η ένταξη σε αυτήν προϋποθέτει την προσφυγή του οφειλέτη στα δικαστήρια, τα οποία και θα αποφασίζουν για το ύψος της ελάχιστης δόσης, ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα ακόμα και των πιο ανήμπορων νοικοκυριών.
Την ίδια ώρα, η επικοινωνιακή τακτική της συγκυβέρνησης αποτελεί μια ακόμη απάτη ολκής. Είναι αποκαλυπτικό ότι επιχειρούν να τσουβαλιάσουν την όποια παρεχόμενη νομική προστασία με τον τρόπο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, που έτσι κι αλλιώς χρησιμοποιούν οι τράπεζες με βάση τον «Κώδικα Δεοντολογίας», στο πλαίσιο των εξωδικαστικών συμβιβασμών και των ατομικών συμφωνιών με την πελατεία τους.
Μάλιστα, σύμφωνα και με το οικονομικό επιτελείο της συγκυβέρνησης, ο «Κώδικας Δεοντολογίας» θα ενισχυθεί με νέες διατάξεις, προκειμένου βέβαια να ενταθούν οι εκβιασμοί και οι απειλές απέναντι στα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά, εξαναγκάζοντάς τα να κόψουν ακόμη και από στοιχειώδεις δαπάνες διαβίωσης προκειμένου να ανταποκριθούν στις «υποχρεώσεις» απέναντι στις τράπεζες και τους μεγαλομετόχους τους.
Προλειαίνοντας το έδαφος, εν αναμονή και της επίσημης κατάθεσης του νομοσχεδίου, οι κυβερνητικοί παράγοντες τοποθετούν το όριο της «προστασίας» στα επίπεδα της επίσημης φτώχειας.
Ειδικότερα:
-- Το όριο της «αξιοπρεπούς διαβίωσης», το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας, τοποθετείται για τον άγαμο στα 8.180 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο, για το ζευγάρι στα 13.917 ευρώ,με προσαύξηση 3.361 ευρώ για κάθε παιδί.
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη μοναδική παρεχόμενη δικαστική προστασία, ανεξάρτητα από την όποια άλλη, ενδεχομένως και «ευνοϊκότερη» ρύθμιση, συμφωνήσουν οι τράπεζες με τους εκάστοτε πελάτες τους. Σε κάθε περίπτωση, τα λαϊκά νοικοκυριά θα καλούνται να εξυπηρετούν τις δόσεις με την καταβολή ποσών - κατ' ελάχιστον - από 5% μέχρι 10% του εισοδήματος, είτε προσφύγουν στα δικαστήρια είτε συμφωνήσουν με τις τράπεζες.
Βέβαια, πολλαπλά ερωτήματα τίθενται σχετικά με τους χρόνους εκδίκασης των προσφυγών από τα δικαστήρια, για τους πλειστηριασμούς σε βάρος των νοικοκυριών που δεν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν ούτε στις νέες δόσεις.
-- Παράλληλα, το όριο της αντικειμενικής αξίας για την παραπάνω «προστασία» διαμορφώνεται στα 170.000 ευρώ, που βέβαια θα υποχωρήσει στη συνέχεια μαζί με την προς τα κάτω αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών.
-- Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε χτες με τον υπουργό Οικονομίας, Γ. Σταθάκη, τόνισε ότι στον κρατικό προϋπολογισμό του 2016 θα υπάρχει κονδύλι ύψους 100 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου οι τράπεζες θα εισπράττουν τα σχετικά ποσά από κατηγορίες λαϊκών νοικοκυριών, προφανώς χωρίς καμία δυνατότητα αποπληρωμής.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το οικονομικό επιτελείο ανακάλυψε νέο αντίστοιχο έλλειμμα (100 εκατ. ευρώ) στα «ισοδύναμα» μέτρα, που αφορούν στην «αντικατάσταση» του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από το φόρο στα «τυχερά παιχνίδια», καθιερώνεται η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο εμφιαλωμένο κρασί. Σύμφωνα μάλιστα με τον Ευ. Τσακαλώτο, αναζητούνται ακόμη ένα ή δύο μέτρα προκειμένου να συμπληρωθεί το ποσό.
Παράλληλα, η συγκυβέρνηση κάνει λόγο για καθεστώς «μερικής προστασίας» για υψηλότερα εισοδήματα. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό. Τα ποσά των δόσεων και η ίδια η προστασία από τους πλειστηριασμούς επίσης θα καθορίζονται με βάση τις δικαστικές αποφάσεις, και με την προσκόμιση των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων από τους οικονομικά αδύναμους οφειλέτες.
Η εν λόγω κατηγορία, κατά τα λεγόμενα των υπουργών, αφορά σε ετήσια εισοδήματα με πλαφόν στα 35.000 ευρώ για την τετραμελή οικογένεια και αντικειμενική αξία έως 230.000 ευρώ. Ο προσδιορισμός της δόσης που θα πληρώνουν τα νοικοκυριά θα γίνεται από το δικαστήριο με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία της πρώτης κατοικίας.
Ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, ανέφερε πως «το δάνειο αναπροσαρμόζεται και μαζί η δόση που πρέπει να αποπληρώνει ένα νοικοκυριό. Προσδιορίζεται από έναν νέο όρο, την τρέχουσα εμπορική αξία, κατά κανόνα η τρέχουσα εμπορική αξία είναι χαμηλότερη σήμερα απ' ό,τι ήταν πριν 5 - 6 χρόνια και κατ' επέκταση αυτό είναι το κόστος που θα φέρει η τράπεζα».
Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που δεν καταφέρει ο δανειολήπτης να εξυπηρετήσει την παραπάνω ρύθμιση ή το δικαστήριο κρίνει ότι δεν πρέπει να τύχει προστασίας, τότε θα πρέπει να κάνει διακανονισμό με την τράπεζα με βάση τον «Κώδικα Δεοντολογίας». Αν και εκεί δεν υπάρξει «λύση», τότε έρχεται αντιμέτωπος με τον κίνδυνο πλειστηριασμού.
Παράλληλα, το πολυνομοσχέδιο περιέχει σειρά διατάξεων, μεταξύ άλλων, για τα ζητήματα που αφορούν τη ρύθμιση για ταληξιπρόθεσμα χαράτσια προς την εφορία, τα νέα, διογκωμένα σε πολλές περιπτώσεις, τέλη κυκλοφορίας οχημάτων, την τιμολόγηση των γενόσημων φαρμάκωνκ.ά.
Ειδικότερα, η διαχείριση των ληξιπρόθεσμων χρεών των λαϊκών νοικοκυριών προς την εφορία αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση επιβολής της «κουλτούρας πληρωμών» που προωθούν κυβέρνηση και «εταίροι».
Στο σφίξιμο της θηλιάς των πλειστηριασμών γύρω από την πρώτη κατοικία των χρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών προχωρά η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μέσω των διατάξεων του νέου αντιλαϊκούπολυνομοσχεδίου, που αναμενόταν να κατατεθεί αργά χτες το βράδυ στη Βουλή, με τη συνηθισμένη πλέον απαράδεκτη διαδικασία του «κατεπείγοντος».
Ουσιαστικά, η όποια παρεχόμενη προστασία απομένει, πέφτει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, θα έχει χρονικό ορίζονταμέχρι το 2018, ενώ η ένταξη σε αυτήν προϋποθέτει την προσφυγή του οφειλέτη στα δικαστήρια, τα οποία και θα αποφασίζουν για το ύψος της ελάχιστης δόσης, ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα ακόμα και των πιο ανήμπορων νοικοκυριών.
Την ίδια ώρα, η επικοινωνιακή τακτική της συγκυβέρνησης αποτελεί μια ακόμη απάτη ολκής. Είναι αποκαλυπτικό ότι επιχειρούν να τσουβαλιάσουν την όποια παρεχόμενη νομική προστασία με τον τρόπο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, που έτσι κι αλλιώς χρησιμοποιούν οι τράπεζες με βάση τον «Κώδικα Δεοντολογίας», στο πλαίσιο των εξωδικαστικών συμβιβασμών και των ατομικών συμφωνιών με την πελατεία τους.
Μάλιστα, σύμφωνα και με το οικονομικό επιτελείο της συγκυβέρνησης, ο «Κώδικας Δεοντολογίας» θα ενισχυθεί με νέες διατάξεις, προκειμένου βέβαια να ενταθούν οι εκβιασμοί και οι απειλές απέναντι στα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά, εξαναγκάζοντάς τα να κόψουν ακόμη και από στοιχειώδεις δαπάνες διαβίωσης προκειμένου να ανταποκριθούν στις «υποχρεώσεις» απέναντι στις τράπεζες και τους μεγαλομετόχους τους.
Οι μάσκες πέφτουν...
Ειδικότερα:
-- Το όριο της «αξιοπρεπούς διαβίωσης», το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας, τοποθετείται για τον άγαμο στα 8.180 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο, για το ζευγάρι στα 13.917 ευρώ,με προσαύξηση 3.361 ευρώ για κάθε παιδί.
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη μοναδική παρεχόμενη δικαστική προστασία, ανεξάρτητα από την όποια άλλη, ενδεχομένως και «ευνοϊκότερη» ρύθμιση, συμφωνήσουν οι τράπεζες με τους εκάστοτε πελάτες τους. Σε κάθε περίπτωση, τα λαϊκά νοικοκυριά θα καλούνται να εξυπηρετούν τις δόσεις με την καταβολή ποσών - κατ' ελάχιστον - από 5% μέχρι 10% του εισοδήματος, είτε προσφύγουν στα δικαστήρια είτε συμφωνήσουν με τις τράπεζες.
Βέβαια, πολλαπλά ερωτήματα τίθενται σχετικά με τους χρόνους εκδίκασης των προσφυγών από τα δικαστήρια, για τους πλειστηριασμούς σε βάρος των νοικοκυριών που δεν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν ούτε στις νέες δόσεις.
-- Παράλληλα, το όριο της αντικειμενικής αξίας για την παραπάνω «προστασία» διαμορφώνεται στα 170.000 ευρώ, που βέβαια θα υποχωρήσει στη συνέχεια μαζί με την προς τα κάτω αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών.
-- Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε χτες με τον υπουργό Οικονομίας, Γ. Σταθάκη, τόνισε ότι στον κρατικό προϋπολογισμό του 2016 θα υπάρχει κονδύλι ύψους 100 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου οι τράπεζες θα εισπράττουν τα σχετικά ποσά από κατηγορίες λαϊκών νοικοκυριών, προφανώς χωρίς καμία δυνατότητα αποπληρωμής.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το οικονομικό επιτελείο ανακάλυψε νέο αντίστοιχο έλλειμμα (100 εκατ. ευρώ) στα «ισοδύναμα» μέτρα, που αφορούν στην «αντικατάσταση» του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από το φόρο στα «τυχερά παιχνίδια», καθιερώνεται η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο εμφιαλωμένο κρασί. Σύμφωνα μάλιστα με τον Ευ. Τσακαλώτο, αναζητούνται ακόμη ένα ή δύο μέτρα προκειμένου να συμπληρωθεί το ποσό.
Ο εμπαιγμός του «καθεστώτος μερικής προστασίας»
Παράλληλα, η συγκυβέρνηση κάνει λόγο για καθεστώς «μερικής προστασίας» για υψηλότερα εισοδήματα. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν ακόμη απροκάλυπτο εμπαιγμό. Τα ποσά των δόσεων και η ίδια η προστασία από τους πλειστηριασμούς επίσης θα καθορίζονται με βάση τις δικαστικές αποφάσεις, και με την προσκόμιση των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων από τους οικονομικά αδύναμους οφειλέτες.
Η εν λόγω κατηγορία, κατά τα λεγόμενα των υπουργών, αφορά σε ετήσια εισοδήματα με πλαφόν στα 35.000 ευρώ για την τετραμελή οικογένεια και αντικειμενική αξία έως 230.000 ευρώ. Ο προσδιορισμός της δόσης που θα πληρώνουν τα νοικοκυριά θα γίνεται από το δικαστήριο με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία της πρώτης κατοικίας.
Ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, ανέφερε πως «το δάνειο αναπροσαρμόζεται και μαζί η δόση που πρέπει να αποπληρώνει ένα νοικοκυριό. Προσδιορίζεται από έναν νέο όρο, την τρέχουσα εμπορική αξία, κατά κανόνα η τρέχουσα εμπορική αξία είναι χαμηλότερη σήμερα απ' ό,τι ήταν πριν 5 - 6 χρόνια και κατ' επέκταση αυτό είναι το κόστος που θα φέρει η τράπεζα».
Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που δεν καταφέρει ο δανειολήπτης να εξυπηρετήσει την παραπάνω ρύθμιση ή το δικαστήριο κρίνει ότι δεν πρέπει να τύχει προστασίας, τότε θα πρέπει να κάνει διακανονισμό με την τράπεζα με βάση τον «Κώδικα Δεοντολογίας». Αν και εκεί δεν υπάρξει «λύση», τότε έρχεται αντιμέτωπος με τον κίνδυνο πλειστηριασμού.
Παράλληλα, το πολυνομοσχέδιο περιέχει σειρά διατάξεων, μεταξύ άλλων, για τα ζητήματα που αφορούν τη ρύθμιση για ταληξιπρόθεσμα χαράτσια προς την εφορία, τα νέα, διογκωμένα σε πολλές περιπτώσεις, τέλη κυκλοφορίας οχημάτων, την τιμολόγηση των γενόσημων φαρμάκωνκ.ά.
Ειδικότερα, η διαχείριση των ληξιπρόθεσμων χρεών των λαϊκών νοικοκυριών προς την εφορία αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση επιβολής της «κουλτούρας πληρωμών» που προωθούν κυβέρνηση και «εταίροι».
Μάλιστα, με στόχο να αρπάξουν από τα λαϊκά νοικοκυριά τα τρέχοντα χαράτσια, προβλέπουν την αποβολή από τη ρύθμιση «διευκόλυνσης» (μέχρι 100 δόσεις) για τα νοικοκυριά που δε θα καταφέρουν να αποπληρώσουν τόσο τα παλαιότερης κοπής χαράτσια, όσο και τα νέα που προστίθενται συνεχώς, εντός των παρεχόμενων προθεσμιών.
Το περιθώριο των 30 ημερών για την εξόφληση τρεχουσών φορολογικών «υποχρεώσεων» από όσους έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση θα διατηρηθεί μέχρι τον Ιούνη του 2016. Στη συνέχεια, θα περιοριστεί σταδιακά στις 20 και τις 10 μέρες, ώσπου το 2017 να έχει μηδενιστεί...
Το ζήτημα των πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το συνολικότερο θέμα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, το βηματισμό και την πολιτική που θα επιλέξουν στη συνέχεια οι τραπεζικοί όμιλοι. Το συγκεκριμένο ζήτημα, επί του οποίου οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται, παραπέμπεται σε επόμενο νομοσχέδιο.
Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, θα περιλαμβάνονται διαφορετικές «λύσεις» για τις διάφορες κατηγορίες δανείων -μεγάλα επιχειρηματικά, μικρά επιχειρηματικά, στεγαστικά, καταναλωτικά - αλλά θα προωθεί τη διαχείριση εντός του τραπεζικού συστήματος, αφήνοντας ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο πώλησής τους σε άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Τα βασικά σημεία της νέας ρύθμισης αναμένεται να περιλαμβάνουν:
-- Την κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε βιώσιμες και μη βιώσιμες, έτσι ώστε να επιλέγεται το μείγμα διαχείρισης (μετοχοποίηση δανείων με συμμετοχή τραπεζών στις επιχειρήσεις, τεχνικές «εξυγίανσης», ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων κ.ά.).
-- Δυνατότητα μεταβίβασης των προβληματικών δανείωναπό τις τράπεζες σε άλλους «επενδυτές». Η συγκυβέρνηση βάζει στο τραπέζι τη δυνατότητα μεταβίβασης επιχειρηματικών δανείων για ποσά πάνω από 1 εκατ. ευρώ.
«Η Ευρωζώνη είναι έτοιμη να αποδεσμεύσει τα 2 δισ. ευρώ με αντάλλαγμα μια σειρά μεταρρυθμίσεων, καθώς και τα περίπου 10 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί για την ανακεφαλαίωση των τραπεζών», ανακοίνωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, μετά τη χτεσινή συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ.
Από την πλευρά του, ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, σημείωσε ότι «η ολοκλήρωση της διαδικασίας θα γίνει σύντομα μετά την ταχεία υιοθέτηση της απαραίτητης νομοθεσίας από το ελληνικό Κοινοβούλιο την Πέμπτη».
Διαχείριση «κόκκινων» δανείων
Το ζήτημα των πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το συνολικότερο θέμα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, το βηματισμό και την πολιτική που θα επιλέξουν στη συνέχεια οι τραπεζικοί όμιλοι. Το συγκεκριμένο ζήτημα, επί του οποίου οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται, παραπέμπεται σε επόμενο νομοσχέδιο.
Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, θα περιλαμβάνονται διαφορετικές «λύσεις» για τις διάφορες κατηγορίες δανείων -μεγάλα επιχειρηματικά, μικρά επιχειρηματικά, στεγαστικά, καταναλωτικά - αλλά θα προωθεί τη διαχείριση εντός του τραπεζικού συστήματος, αφήνοντας ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο πώλησής τους σε άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Τα βασικά σημεία της νέας ρύθμισης αναμένεται να περιλαμβάνουν:
-- Την κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε βιώσιμες και μη βιώσιμες, έτσι ώστε να επιλέγεται το μείγμα διαχείρισης (μετοχοποίηση δανείων με συμμετοχή τραπεζών στις επιχειρήσεις, τεχνικές «εξυγίανσης», ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων κ.ά.).
-- Δυνατότητα μεταβίβασης των προβληματικών δανείωναπό τις τράπεζες σε άλλους «επενδυτές». Η συγκυβέρνηση βάζει στο τραπέζι τη δυνατότητα μεταβίβασης επιχειρηματικών δανείων για ποσά πάνω από 1 εκατ. ευρώ.
«Μετά την ταχεία υιοθέτηση της απαραίτητης νομοθεσίας...»
«Η Ευρωζώνη είναι έτοιμη να αποδεσμεύσει τα 2 δισ. ευρώ με αντάλλαγμα μια σειρά μεταρρυθμίσεων, καθώς και τα περίπου 10 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί για την ανακεφαλαίωση των τραπεζών», ανακοίνωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, μετά τη χτεσινή συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ.
Από την πλευρά του, ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, σημείωσε ότι «η ολοκλήρωση της διαδικασίας θα γίνει σύντομα μετά την ταχεία υιοθέτηση της απαραίτητης νομοθεσίας από το ελληνικό Κοινοβούλιο την Πέμπτη».
Αντανάκλαση: Ριζοσπάστης